Rökning och små barn

Här i sverige pågår ständigt kampanjer om hur farligt det är för både fostret i magen och det lilla barnen att utsättas för rök, och det känns på något stätt som vi tagit till oss det rätt bra.
Visst det finns fortfarande endel som röker under både graviditeten och under barnes uppväxt men summan har reducerats enormt bara sedan jag var liten, och det var ju inte så länge sedan:)

Men det jag tänkte på då vi var på semestern var att så många norrmän rökte i direkt närhet av sina barn, här var det inte tal om att gå åt sidan utan här var det cigaretten i ena handen och barnet i andra.
Många familjer hade far eller mor föräldrar med sig och då kunde liksom hela familjen sitta med en varsin cigarett i handen medans barnen stod mitt i röken.
Det som tog priset var nog endå mamman som satt i solstolen och ammade sitt barn och rökte samtidigt, hur tänker man då?

Jag vet jag kanske inte är rätt person att dömma då jag aldrig rökt själv och därmet inte vet hur svårt det är att sluta, men kan man inte vänta med att röka tills man ammat färdigt sitt barn iaf?

Är upplysningen om riskerna med rökning så dåliga i Norge?
Hur tänker ni kring rökning och era barn? Själv har vi inga i vår direkta närhet som röker men står jag på allmän plats och någon tänder en cigarett så försöker jag flytta på mig och barnen så vi inte står i röken.
Barnen vet inte om riskerna så jag känner att det är jag som vuxen som har ansvaret att skydda dem från det.

Ha en fortsatt fin dag, Kram

Kommentarer
Postat av: Sessan ☆

Det är inte sämre upplysning här än i Sverige kan jag lova & det lustiga är att det du beskriver här är något jag överraskas av när jag kommer "hem" till Stockholm fniss



Norge har haft rök lagen många år längre än Sverige, med rökfria uteställen. Det var väl trash people som var på det stället ni var, för visst finns dom även här som i Sverige. Men det du upplevde är inget genomsnitt för befolkningen måste jag poängtera.



Kram Sessan

2009-09-19 @ 10:02:55
URL: http://sessanochprinsessan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0